انواع زعفران و تفاوت‌های آن‌ها چیست؟

چه نوع زعفرانی می‌خواهید؟ این سوالی است که ممکن است ما را شگفت‌زده کند. با خود میگوییم مگر زعفران چند نوع است؟ خب ما امروز قصد داریم شما را با انواع زعفران موجود در بازار آشنا کنیم و کاربردها و تفاوت‌های آن‌‌ها را باهم بررسی کنیم.

انواع زعفران موجود در بازار بر اساس نحوه فراوری و یا به عبارتی نحوه پاک ‌کردن و خشک کردن زعفران تقسیم بندی می‌شوند. برخی از انواع زعفران شامل نگین، سوپر نگین، سرگل، پوشال، دختر پیچ و ریشه می‌باشد.

انواع زعفران

۱) زعفران نگین

زعفران نگین اول نوع از زعفران است که قصد بررسی آن را داریم. زعفران نگین تنها دارای قسمت‌های قرمز رنگ کلاله زعفران می‌باشد و هیچ نوعی زردی یا سفید در آن مشاهده نمی‌شود. البته خود زعفران نگین نیز به چند درجه کیفی تقسیم می‌شود.

هر چه کلاله و سرقلم زعفران درشت‌تر باشد و شکستگی کلاله‌ها کمتر باشد دارای ارزش بالاتری است.

اگر به مقایسه خامه زعفران نگین با خامه زعفران پوشال معمولی بپردازیم خواهیم دانست که آنها از شباهت بالایی نسبت به هم برخوردار هستند ولی از جهت ضخامت، آنها متفاوت می باشند و زعفران پوشال معمولی در مقایسه با زعفران نگین ظریف‌تر می باشد.

زعفران نگین از لحاظ فیزیک ظاهری بسیار حجیم بوده و از ظاهری بسیار زیبا برخوردار می باشد.

از بین زعفران های موجود، خاصیت رنگ دهی بسیار قدرتمند آن زبان زد است، بعلاوه عطر و بوی خارق العاده ای هم دارد.

در کشور ایران بهترین نوع زعفران، زعفران نگین شناخته شده است که البته به آن زعفران نگینی هم می گویند.

گران قیمت‌ترین زعفرانی که در ایران وجود دارد همین زعفران نگین می‌باشد و برای صادرات زعفران هم عموما از زعفران نگین استفاده می‌کنند بعلاوه همانطور که می دانید این نوع زعفران از قدرت رنگ‌دهی بسیار بالایی برخوردار می‌باشد.

ویژگی های زعفران نگین:

  1. آخر کلاله ها به رنگ سفید نمی باشد.
  2. فرخوردگی در آن وجود ندارد.
  3. از رنگی زیبا و شکلی قشنگ برخوردار است.
  4. سه شاخه کلاله در زعفران نگینی تماما منفصل و جدا می باشد.
  5. در زعفران نگینی، تکه هایی که به هم چسبیده باشند دیده نمی شود.
گونه های مختلفی که زعفران نگین دارد

زعفران نگین مبتنی بر روش فرآوری ای که داشته، به انواع مختلفی تقسیم می شود.

 ۱.  زعفران سوپر نگین

زعفران سوپر نگین یکی از بهترین و درجه‌یک ترین زعفران‌های موجود در بازار است و به نوعی شناسنامه زعفران در جهان است. این نوع از زعفران نسبت به سایر انواع زعفران دارای کیفیت و قیمت بالاتری است.

این نوع زعفران از کیفیت رنگی خوبی برخوردار است و همچنین ظاهر زیبایی هم دارد لذا برای صادرات به کشور‌هایی همچون چین، هند، ژاپن و به طور کلی کشور‌های آسیایی گزینه‌ی بسیار مناسبی است.

۲.  زعفران نگین درجه دو

این نوع زعفران در میان انواع زعفران نگینی، به عنوان زعفرانی شناخته می‌شود که کیفیت آن متوسط رو به بالا است، در نتیجه این نوع از زعفران نگینی هم برای صادرات، گزینه مناسبی شناخته شده است.

۳. زعفران نگین پرسی

تفاوت زعفران نگین پرسی یا همان اتوی در نحوه خشک‌کردن آن است. اگر سر کلاله زعفران تحت فشار فیزیکی یا فشار هوا به صورت تخت یا شمشیری دربیاید زعفران نگین پرسی به دست خواهد آمد

این نوع زعفران به تازگی بسیار رایج شده و برای صادرات عمدتا از نوعی پرسی زعفران استفاده می‌شود.

۴.  زعفران شبه نگین

زعفران شبه نگین در مقایسه با دیگر اقسام زعفران نگینی کیفیت کمتری دارد ولی نکته مثبت آن در این است که از قیمت خیلی خوبی برخوردار است لذا پیشنهادی که ما برای دسته بندی داریم همین نوع زعفران است.

۲) زعفران سرگل

زعفران سرگل همان زعفرانی است که به طور غالب در بسته‌های یک گرمی و یک مثقالی برای مصارف روزانه تهیه می‌شود و از قسمت ابتدای کلاله و یا همان سرقلم زعفران تهیه می‌شود. زعفران سرگل دارای قدرت رنگ‌دهی بالا و عطر و طعمی ناب است.

در زعفران سرگل هیچ خبری از بخش زرد رنگی که زعفران دارد یا همان ریشه زعفران وجود ندارد و فقط بخش کلاله آن یا همان رشته بریده شده، به شکل کاملا منفصل و جدا جدا و همچنین تمیز موجود است. همچنین این نوع زعفران در مقایسه با دیگر انواع زعفران دارای خرده و شکسته‌های بیشتری است.

همچنین جالب است بدانید که عناوین دیگری هم برای این نوع زعفران وجود دارد همچون زعفران سرریشه، سرقلم و ممتاز.

بعلاوه در خارج از ایران، زعفران سرگل را با نام ALL RED می شناسند.

زعفران سرگل چه ویژگی هایی دارد؟
کلاله های آن (رشته های بریده شده آن) تماما جدای از هم می باشند.
کلاله آن کاملا قرمز رنگ بوده و هیچ اثری از سفیدی در آن نیست.
از رنگی زیبا و ظاهری قشنگ برخوردار است.
در هم تنیده و به هم چسبیده نیست.
زعفران سرگل هم از انواع متفاوتی برخوردار است ولی آنچنان مرسوم نیست.
از رشته هاي کلاله ای که ضخيم است تشکیل شده است.
درصد کروسين و سافرانال موجود در زعفران سرگل خیلی بالا می‌باشد.

موارد استفاده زعفران سرگل شامل مصارف درمانی، خوراکی و صنعتی می‌باشد. الیته یکی از انواع اصلی صادراتی زعفران همین زعفران سرگل می‌باشد.

برای کاربرد زعفران در آشپزی پیشنهاد میکنیم حتما مقالات آشپزی با زعفران را مطالعه نمایید.

۳) زعفران پوشال

زعفران پوشال، زعفرانی است که دارای کلاله هایی به رنگ قرمز، همراه با مقداری خامه (مابین سه تا پنج میلیمتر) می‌باشد. تولید این نوع زعفران در ابتدای فصل برداشت می‌باشد. همچنین این گل دارای بقاء بیشتری نسبت به دیگر گل‌های زعفران است چراکه همراه با کلاله های خود مقداری از خامه را هم دارد. در حالت طبیعی از هر ۱۰۰ کیلو گل زعفران، تقریبا یک کیلوگرم زعفران پوشال گرفته می شود.

این نوع زعفران در مقایسه با زعفران دسته از قدرت رنگ دهی بالاتری برخوردار است، زیرا کلاکه آن از زعفران دسته بیشتر است.

عده ای از مردم به علت اینکه در زعفران پوشال، کلاله به خامه متصل است و احتمال تقلب در زعفران پایین می آید و روش تشخیص اصل بودن و تقلبی نبودن آن آسان تر می باشد ، این نوع زعفران را ارج می نهند و از آن استفاده می کنند.

زعفران پوشال و خصوصیات آن
در آخر کلاله آن سفیدی دیده می شود.
در هم تنیده و فرخورده است.
دارای تکه هایی که به یکدیگر چسبیده اند نیست.
دارای رشته هایی است که به شکل کلاف هستند.
از رنگ زیبایی برخوردار است.

۴) زعفران دسته یا همان دخترپیچ

در میان انواع و اقسام مختلفی که زعفران دارد، زعفران دسته یا زعفران دخترپیچ اصلی‌ترین و پایه‌ای‌ترین نوع زعفران‌ها محسوب می‌شود و شیوه تهیه آن نیز بدین نحو است که کنار هم چیده می‌شود و بعد از خشک شدن همه رشته زعفران (ترکیب خود کلاکه و خامه) آماده می شود. عموما قسمت خامه آن مابین ۳ تا ۵ میلیمتر است و با توجه به کیفیت زعفران، قسمت کلاله آن امکان دارد از آن بلندتر و یا کوتاه‌تر باشد، البته باید توجه داشت که این خصوصیت اغلب به سلیقه کسی که زعفران را پاک می کند برمی گردد و آنها معمولا خانم هستند.

همچنین این نوع زعفران، از لحاظ قیمت نسبت به بقیه گرید های زعفران بهتر و مقرون به صرفه تر می باشد. زعفران دخترپیچ یکی از زیبا‌ترین انواع زعفران می‌باشد که خواهان بسیاری نیز در بین اقشار مختلف جامعه دارد.

۵) زعفران ریشه

در نگاه اول شاید گمان کنید که زعفران ریشه همان ریشه زعفران است که در خاک قرار دارد، اما اینطور نیست. کلاله زعفران که بخش اصلی زعفران می‌باشد دارای قسمتی سفید رنگ در انتهای خود می‌باشد که نامش ریشه زعفران است.

ریشه زعفران دارای تمام خواص قسمت‌های قرمز رنگ زعفران می‌باشد و تنها قدرت رنگ‌دهی کلاله را ندارد. این نوع زعفران قیمتی به مراتب پایین‌تر از انواع دیگر زعفران دارد ولی خواص زعفران را به طور کامل دارد.

پس اگر قصد شما از خرید زعفران تنها استفاده از خواص درمانی زعفران است می‌توانید اقدام به خرید ریشه زعفران کنید.

آخرین اخبار و مقالات

BADIEE SAFFRON

Badiee Saffron is one of the well-known producer of high-quality Saffron & Saffron products company in Iran.

Communication Channels

Block 208, Sanat 5 Alley, Talash Street, First phase, Toos Industrial Estate of Khorasan, Mashhad, Iran

E-mail: info@badieesaffron.com

Call: +98-915-116-3470 | +98-513-3442321

FAX: +98-513-3656622

Follow BADIEE Saffron On Social Networks

Shopping cart
EnglishSaudi ArabiaChinaIran